Wednesday, August 26, 2009

Diet...??


Actually aku nak citer la...berat aku da naek 5kg....fuh...bnyak tuh..tak sgka aku...bukan ape...sebelum ni berat aku juz 49 kg je...dgn ketinggian aku(168cm)...weight index aku tak normal...aku category underweight la....skang da normal...berat aku da 54kg...huhu...somthing yg mengejutkan...tapi kalau korang tgk aku...tak la berubah sgt pon...hehe...ahh...kisah ape aku...janji normal...not underweight la...tapi aku terpikir jugak...sihat ke cara pemakanan aku?seingat aku...aku maen hentam je ape yg aku rase nak makan...takde pon jage sgt...buah pon jrg makan...ish...tak sihat ni...aku ksepatutnye kne tambah berat badan dgn cara yg sihat...bukan men hentam je...huhu....


Tips Tambah Berat Badan Cara Sihat...
  • Ambil makanan tinggi kalori dan protein.Tambah daging dan telur dalam menu tengahari.Makan nasi bersama makanan kaya kalori da protein.Elak terlalu banyak makan makanan segera.
  • Lakukan olahraga beban dan aerobik untuk membentuk otot dan memastikan badan tetap fit.
  • Jangan tambah porsi makan secara berlebihan.Paling penting kandungannya bukan jumlahnya.Makan tiga kali sehari dgn porsi yang betul namun kaya kalori dan protein.
  • Orang kurus memang kebanyakannya kurang makan.Jika anda tergolong,minta sokongan orang terdekat seperti keluarga dan teman rapat agar mereka selalu mengingatkan anda makan secara teratur dan berkhasiat.Banyakkan juga makan buah-buahan dan sayur-sayuran.
Makan macam ni baru betul....ni tak maen hentam keromo je...hapalah...hancus jdnya..ok...dahla tu...smpai kat cni je...amalkan diet yg seimbang...huhu